@article { author = {جعفری, سید محمدباقر and Hosseini Abuali, Masoumeh}, title = {Investigating the Moderating Role of Demographic Variables on the Perceived Risks to Adopt E-Commerce in Iran Agricultural Sector}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {48}, number = {3}, pages = {379-389}, year = {2017}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2017.63898}, abstract = {Despite the growth of e-commerce processes as well as the undeniable advantages of it, still traditional methods of buying and selling in agriculture would be preferable by the actors in this section. The advantages of e-commerce in agriculture is the awareness of the latest information, including market price, the buyers, major shopping centers and other important information by producers and consumers. However, adoption of e-commerce in this sector is weak and need to change of the attitude of its actors. Among the important factors in this issue is the risks of e-commerce adoption. This study aimed to investigate the moderating role of demographic variables on the impact of perceived risks (financial, security, performance and time) to adopt electronic commerce in the Iran agricultural sector. This study was descriptive-correlation. Research population was agricultural actors that have been buying and selling on the agriculture market. According to study, the relationship between financial risk and security risk were not significant with the age and experience use. The effect of security risks on attitudes toward e-commerce in the agricultural sector was refused too. This study showed that other risks have significant effects on the attitude to adopt electronic commerce in agriculture section which must be paid attention to them in practice.}, keywords = {E-commerce,Risk Perception,attitude to adopt e-commerce,agriculture sector}, title_fa = {بررسی نقش تعدیل‌کنندگی متغیرهای جمعیت‌شناختی بر ریسک‌های ادراک شده پذیرش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی ایران}, abstract_fa = {با وجود رشد فزاینده استفاده از تجارت الکترونیکی و همچنین، مزایای غیرقابل انکار آنها، هنوز هم استفاده از روش‌های سنتی خرید و فروش از سوی برخی از کسب‌وکارها مانند کشاورزی ترجیح داده می­شود. با وجود مزایای فراوان استفاده از مزایای تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی از جمله کسب جدیدترین اطلاعات همچون قیمت بازار، خریداران، مراکز عمده خرید و سایر اطلاعات مهم توسط تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و واسطه‌ها، پذیرش تجارت الکترونیکی در این بخش ضعیف بوده و نیاز به تغییر نگرش کارگزاران آن دارد. از جمله عوامل مهم در این تغییر نگرش توجه به ریسک‌های پذیرش تجارت الکترونیکی می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل‌کنندگی متغیرهای جمعیت‌شناختی بر تأثیر ریسک‌های ادراک شده (مالی، امنیتی، عملکردی و زمانی) نسبت به نگرش به پذیرش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی ایران انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه، ماهیت و روش از نوع پیمایشی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کاربران فعال بخش خرید و فروش سایت بازار بزرگ کشاورزی بوده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، رابطه ریسک مالی و ریسک امنیتی با سن و سابقه استفاده معنادار نبودند. همچنین، تأثیر ریسک امنیتی بر نگرش نسبت به تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی رد گردید. این پژوهش نشان داد که سایر ریسک‌ها تأثیر معناداری بر نگرش به پذیرش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی دارند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.}, keywords_fa = {تجارت الکترونیکی,بخش کشاورزی,ریسک‌های ادراک شده,نگرش به پذیرش تجارت الکترونیکی}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_63898.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_63898_6a90bea69ed3a892551aca8e810bc827.pdf} }