@article { author = {sabouri, mohammad and ثمری, داود and درستی زاده, مریم}, title = {Assessing Training needs of greenhouse owners in Varamin County, Using Bourich model}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {47}, number = {1}, pages = {249-258}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2016.58847}, abstract = {The aim of this study was to assess training needs of greenhouse owners in Varamin County. The population of this descriptive correlation study consisted cucumber greenhouse owners in Varamin County (N=504), in which 120 samples were selected according to Cochran formula. Amongst, 116 completed questionnaires were analyzed. Validity of the questionnaire was confirmed by the opinions of the supervisor and advisor, and its reliability was confirmed through Cronbach alpha coefficient (.77-.83). The results revealed that awareness of flooding greenhouse, identifying resistant varieties suited to the climatic conditions of the region, proper recognition of the acidity or alkalinity of the soil for planting, awareness of planting trees as barriers around the house to reduce fuel consumption, knowledge of the concentration of carbon dioxide in greenhouse and information on the amount and frequency of irrigation water were the most important training needs of greenhouse owners. Regression results showed that 2 variables including: greenhouse owners’ level of education and age explained 49 % of variance of training needs.}, keywords = {"Training","Training requirements","greenhouse owners"," Varamin township","Bourich Model"}, title_fa = {مطالعه نیازهای آموزشی گلخانه داران شهرستان ورامین با اقتباس از مدل بوریچ}, abstract_fa = {هدف این تحقیق بررسی نیازهای آموزشی گلخانه داران شهرستان ورامین بود. این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را گلخانه داران کشت خیار شهرستان ورامین تشکیل دادند (504=N) و مطابق فرمول کوکران 120 نمونه تعیین گردید که پس از توزیع پرسشنامه، تعداد 116 پرسشنامه صحیح جمع­آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور سنجش میزان روایی ابزار تحقیق، پرسش نامه در اختیار استادان راهنما و مشاور قرار گرفت که پس از انجام بررسی­های لازم و جمع آوری نظرات و اعمال اصلاحات مورد نظر، روایی پرسش نامه مذکور تأیید شد.  پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از  آلفای کرونباخ (در بازه 77/0-83/0) به دست آمد. برای ارزیابی نیازهای آموزشی گلخانه داران با اقتباس از مدل ارزیابی نیازهای آموزشی بوریچ استفاده شد. بدین منظور، 13 صلاحیت دانشی که از مرور ادبیات تحقیق حاصل شده بود با توجه به «میانگین وزنی نمرات تفاوت» برای گلخانه داران رتبه بندی شدند. نتایج نشان داد که موضوعاتی مانند آگاهی از غرقاب کردن گلخانه، شناخت ارقام مقاوم متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه، شناخت مناسب­ترین میزان اسیدیته و یا قلیایی خاک برای کاشت، آگاهی از کاشت درخت به عنوان بادشکن در اطراف گلخانه جهت کاهش مصرف سوخت، دانش در زمینه غلظت دی اکسید کربن در گلخانه و آگاهی در رابطه با میزان آب مصرفی و دفعات آبیاری به عنوان مهم­ترین نیازهای آموزشی گلخانه داران شهرستان ورامین مطرح بودند. نتایج رگرسیون نیز نشان داد 2 متغیر میزان تحصیلات و سن گلخانه داران 49% واریانس نیازآموزشی آنها را تبیین می­کنند.}, keywords_fa = {"آموزش","نیاز آموزشی","مدل بوریچ","گلخانه داران","شهرستان ورامین"}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_58847.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_58847_ce1f2a4663ce7d79576da7356270f254.pdf} }