@article { author = {Mehrab Ghochani, Omid and Mohamadzadeh, Saeid}, title = {The quality assessment of undergraduate agricultural extension and education's minor curriculum (Case study: Khuzestan Ramin University of Agriculture and Natural Resources)}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {46}, number = {3}, pages = {589-598}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2015.55542}, abstract = {In the beginning of the 2000s, the curriculum of Agricultural Extension andEducation undergraduate program has been revised. Toward decreasing its inefficiency agricultural minor courses has been added to the curriculum. After a decade of implementing the curriculum, its quality is questionable. In this regards, this study was undertaken to assess the quality of Agricultural Extension and Education' minor courses in Khuzestan Ramin University of Agriculture and Natural Resources. Regarding data collection this study was a quantitative and descriptive–survey based. All 120 B.A. graduates of Agricultural Extension and Education course at theUniversity in three consecutive periods were considered as the statistical population (N=120). From which 92 graduates were selected randomly as a sample based on Krejcie and Morgan's table. Researcher-made questionnaire consisting of two main constructs of quality was based on the World Bank's two main elements of definition of quality: "Learning outcomes" and "Learning environment" which were measured using the five point Likert scale. The results stated that most participants tend to prefer to have name of their course on their final certificate and in their opinion the subjects were useful. The respondents also assessed the variable of learning environment at an undesirable level and the variable of learning outcomes and the quality of the subjects at a desirable level. They also found that the faculty members of other courses did not have a positive outlook towards students of Agricultural Extension and Education course. They also declared that agricultural promotion and training course at the present state cannot prepare students to enter the job market. The type of subject selection for the course and the type of family activities presented a significance difference between the main research variables.}, keywords = {agricultural extension and education program,curriculum development,minor’s courses,Quality}, title_fa = {ارزیابی کیفیت برنامه درسی گرایشی مقطع کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی (مورد مطالعه: دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان)}, abstract_fa = {در بازنگری دروس مقطع کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی در ابتدای دهة 1380، برای جبران نقص‌های برنامة درسی مذکور، برنامة درسی گرایشی نیز به آن اضافه شد. حال با گذشت بیش از یک دهه از اجرای این برنامة درسی، در زمینة کیفیت و حتی در بعضی موارد دربارة ضرورت وجودی آن پرسش‌هایی مطرح شده است؛ بنابراین، هدف این مطالعه ارزیابی کیفیت برنامة درسی گرایشی مقطع کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی است. تحقیق حاضر از نوع مطالعات توصیفی- پیمایشی است و جامعة آماری آن را تمام دانش‏آموختگان مقطع کارشناسی رشتة ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان در سه دورة اخیر (120 نفر) تشکیل می‌دهند. از این تعداد، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه‏گیری کاملاً تصادفی، 92 نفر به‌عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. برای اجرای پژوهش از پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته استفاده شد که در آن، دو مؤلفة اصلی کیفیت از دیدگاه بانک جهانی (عملکرد و محیط یادگیری) براساس مقیاس پنج­درجه‌ای لیکرت سنجیده شدند. روایی پرسشنامه توسط پنلی از متخصصان و پایایی آن با انجام مطالعه‏ای پیشاهنگ و ضریب آلفای کرونباخ (بیش از 7/0 برای تمامی متغیرها) تأیید شد. نتایج نشان داد اکثر پاسخگویان به درج نام رشتة گرایشی در گواهینامة پایان تحصیلات خود تمایل دارند و از نظر آنان وجود این دروس مفید است. با اینکه از دیدگاه پاسخگویان، متغیر محیط ‏یادگیری در وضعیتی نامطلوب و متغیر دستاوردهای یادگیری و کیفیت کلی دروس گرایشی در وضعیتی مطلوب ارزیابی شد، پاسخگویان اعلام کردند که اعضای هیئت علمی سایر رشته‏ها دیدی مثبت به دانشجویان ترویج و آموزش کشاورزی ندارند و همچنین اعلام کردند که دروس گرایشی در وضعیت فعلی خود دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده نمی­کنند. نحوة انتخاب دروس گرایشی و نوع فعالیت خانوادگی، تفاوت آماری معناداری را در میانگین متغیرهای اصلی مطالعه ایجاد کرد.}, keywords_fa = {برنامهریزی درسی,دروس گرایشی,رشتة ترویج و آموزش کشاورزی,کیفیت}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_55542.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_55542_ba5bb4cc269367a03a76133c66eeab5e.pdf} }