@article { author = {Shakiba, Hojat and Rajabian Gharib, Fatemeh and Hejazi, Yousef}, title = {Relation between creativity and entrepreneurial intentions (Case study: Agricultural students, University of Tehran)}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {46}, number = {1}, pages = {83-93}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2015.54482}, abstract = {The purpose of this study was to investigate relation between creativity and entrepreneurial intentions. Statistical population was consisted of last-year juniors of agriculture from two agricultural collages at the University of Tehran (Karaj’s Agricultural and Natural Resources Campus and College of Aburaihan) (N=420(. 201 ones were selected as statistical sample. The main instrument was a questionnaire. Its validity confirmed by faculties of Entrepreneurship and Psychology and Educational Sciences in University of Tehran. Its reliability calculated by Cronbach's alpha coefficient (α>0.70). Data was analyse by using SPSS16 and Lisrel8.54 in both descriptive statistics and inferential statistics, respectively. Results showed that the student’s self-perception of creativity is the only one that affects entrepreneurial intentions of agricultural students from among three dimensions considered for creativity (individual creativity, university environment and family one that promote creativity). However, not university nor family environment could promote creativity and subsequent student’s entrepreneurial intentions.}, keywords = {Agricultural Students,entrepreneurship intentions,individual creativity,University of Tehran}, title_fa = {رابطۀ بین خلاقیت و قصد کارآفرینی (مورد مطالعه: دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {هدف این مقاله بررسی رابطة خلاقیت با قصد کارآفرینی است. جامعة آماری این پژوهش شامل تمام دانشجویان کارشناسی کشاورزی سال آخر (پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج و پردیس ابوریحان) دانشگاه تهران بود (N=420) که 201 نفر از آن‌ها از طریق نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب به‌عنوان نمونة آماری انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای بود که روایی آن توسط اعضای هیئت علمی دانشکدة کارآفرینی و روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد (α>0.70). داده‏ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی به‌ترتیب توسط نرم‏افزارهای SPSS16 و Lisrel8.54تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهد از بین سه بعد خلاقیت درنظر‌گرفته‌شده )خلاقیت فردی، درک دانشجویان از خلاقیت در محیط دانشگاهی و محیط خانواده( در این پژوهش، خلاقیت فردی تنها بعدی است که بر قصد کارآفرینی دانشجویان کشاورزی تأثیر می‌گذارد و موجب افزایش قصد کارآفرینی آن‌ها می‌شود. با وجود این، محیط دانشگاهی و همچنین محیط خانوادگی نتوانست سبب خلاقیت و درنتیجه ارتقای قصد کارآفرینی دانشجویان شود.}, keywords_fa = {خلاقیت فردی,دانشجویان کشاورزی,دانشگاه تهران,قصد کارآفرینی}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_54482.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_54482_3436a3086f4bc07761673d5e1264fd66.pdf} }