@article { author = {Alam Baygi, Amir and Malek Mohammadi, Iraj and Moghimi, Seyed Mohammad}, title = {A Configuring of Entrepreneurship Role in Organizational Learning Development in Iranian Agricultural Extension Organization (IAEO), Structural Equation Modeling}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {43}, number = {4}, pages = {715-725}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2013.51358}, abstract = {The ongoing research was conducted to have the organizational learning development designed in Iranian Agricultural Extension Organization as based on entrepreneurship components and was implemented as a correlational research by using casual model. The statistical sample was comprised of 2768 extension employees in Iran, one out of each six regional groups of Provinces (N= 25) was randomly selected with 250 extension workers randomly selected from these six provinces as based on Cochran’s sampling methodology. The research instrument consisted of two parts in Likert scale, The parts being enterpreneurship and organizational learning development. Validity of the questionnaire was verified by use of Average Variance Extracted (AVE), that is a one method of Discriminant validity. Also Composite reliability coefficients were calculated for the questionnaire's parts. These figures show that questionnaire benefits from a high potential for data gathering. Structural equation modeling was carried out, employing SPLS 2.0 software package. The results of research finaly revealed that entrepreneurship components can express some %65 of the variance of the organizational learning variance. Also organizational culture, knowledge sharing, team working plus learning, systemic thinking as well as participatory leadership could reveal %45 of the staff competency development. }, keywords = {Intrapreneurship,organizational learning,Structural Equation Modeling,Partial Least Square (PLS)}, title_fa = {پیکر بندی کارآفرینی سازمانی در توسعه یادگیری سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی ایران با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری}, abstract_fa = {هدف اصلی تحقیق ارایه یک مدل توسعه یادگیری سازمانی در سازمان ترویج کشاورزی ایران بر مبنای مولفه­های کارآفرینی سازمانی بود که به روش تحلیل همبستگی و از نوع تحلیل ماتریس کوواریانس - واریانس انجام شد. جامعه‌ آماری شامل 2768 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بود که برای نمونه گیری از هر منطقه جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 250 نفر(بر حسب محاسبه فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای در قالب طیف لیکرت بود که از دو بخش کلی سنجش کارآفرینی سازمانی و یادگیری سازمانی تشکیل شده بود. برای سنجش روایی آن از روش روایی تشخیصی با روش تعیین ضریب میانگین واریانس استخراج شده(AVE) و برای تعیین پایایی از روش پایایی مرکب[1] استفاده شد. از بسته نرم افزاریM3 SPLS 2.0 برای مدل یابی معادلات ساختاری[2](SEM) بهره گرفته شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که 65 درصد از تغییرات واریانس یادگیری سازمانی در سازمان ترویج توسط مولفه های کارآفرینی سازمانی تبیین می شود و 45 درصد از تغییرات واریانس متغیر توسعه قابلیت های کارکنان سازمان ترویج کشاورزی ایران تحت تاثیر عوامل پنج گانه فرهنگ سازمانی، اشتراک دانش، کار و یادگیری تیمی، تفکر سیستمی و نهادینه شدن رهبری مشارکتی است. [1]. Composite Reliability [2]. Structural Equation Modeling  }, keywords_fa = {کارآفرینی سازمانی,یادگیری سازمانی,مدل یابی معادلات ساختاری,حداقل مربعات جزیی(PLS)}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_51358.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_51358_010a7475f24056d9cf36d16cb2b81518.pdf} }