@article { author = {Khodabakhshi, Azadeh and Movahed Mohammadi, Hamid and Shabanali Fami, Hossein}, title = {Analysis of Components of Quality of E-Learning in the Iranian Agricultural Higher Education}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {44}, number = {4}, pages = {693-707}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2013.50975}, abstract = {The main objective of this descriptive- suvey research was to analyze components of quality of E-learning in the Iranian agricultural higher education. The statistical population of the study consisted of the graduate students of Iranian agricultural colleges (N=8541), out of which 286 people determined as sample using Cochran Formula and proportionate stratified sampling technique. The data were collected by a questionnaire developed for the study and were analyzed by SPSS win software and LISREL software. The validity of the questionnaire was approved by a panel of expert's judgment. In order to measure the reliability of questionnaire, Cronbach Alpha coefficients were calculated (0.97). Results of prioritizing components of quality of e-learning in the Iranian agricultural higher education showed that learner component was in the first and evaluation component was in the least ranks. For identify of the components of quality of e-learning in the Iranian agricultural higher education discovery factor analysis has been used. In addition in order to investigate the index surpasses model, confirmation factor analysis and structural equations model has been used. The results showed that components of quality of E-learning in the Iranian agricultural higher education is to be formed in five separate factors including: design- implementation, teacher, infrastructure- supportive, financial- policy and management- evaluation factors that five factors explained about 69.59 percent of variations.}, keywords = {Agricultural Higher Education,Component,E-learning,Quality}, title_fa = {تحلیل مؤلفه‌های کیفیت آموزش های الکترونیکی در آموزش عالی کشاورزی ایران}, abstract_fa = {هدف این تحقیق توصیفی- پیمایشی، تحلیل مؤلفه‌های کیفیت آموزش­های الکترونیکی در آموزش عالی کشاورزی بود. جامعة آماری آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده­های کشاورزی دانشگاه­های دولتی ایران (8541N=) تشکیل دادند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 286 نفر از آن‌ها برای نمونه انتخاب شدند؛ سپس با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه­ای با انتساب متناسب  مطالعه  شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدند و با نرم‌افزار SPSS نسخة 19 و همچنین نرم­افزار LISREL نسخة 5/8 تجزیه­وتحلیل شدند. روایی صوری پرسشنامه با پانل متخصصان بررسی و کسب شد و برای تعیین میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (97/0). نتایج رتبه­بندی مؤلفه‌های کیفیت آموزش الکترونیکی کشاورزی نشان داد که مؤلفة فراگیر در بالاترین و مؤلفه ارزشیابی در پایین­ترین رتبه­ها قرار دارد. برای شناسایی مؤلفه‌های کیفیت آموزش­های الکترونیکی در آموزش عالی کشاورزی از تحلیل عاملی اکتشافی وبرای بررسی شاخص برازش نیکویی مدل تحقیق از تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که مؤلفه­های کیفیت آموزش­های الکترونیکی در آموزش عالی کشاورزی از پنج عامل مجزای طراحی- اجرا، آموزشگر، زیرساختی – پشتیبانی، مالی – سیاست‌گذاری و مدیریتی- ارزشیابی تشکیل شده است که این عوامل 59/69 درصد از واریانس کل متغیرها را بیان کرده­اند.}, keywords_fa = {آموزش الکترونیکی,آموزش عالی کشاورزی,کیفیت,مؤلفه}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_50975.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_50975_ac24613e711648be3a5cdb94052a0602.pdf} }