@article { author = {Bagheri, Asghar and Razeghi, Marzieh and Hossein Pour, Abotaleb}, title = {Barriers of Mobil Phone Application as an Educational Means in Agricultural Education: Agricultural Extension Experts' Perspectives, Ardabil Province}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {43}, number = {3}, pages = {483-496}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2012.30508}, abstract = {The goal followed in this study was to investigate the barriers that hinder the application of Mobile phone technology being communication in agricultural education, from the view points of agricultural extension educators of Ardabil Province. Survey research method was used throughout the study. The line and staff experts comprised the statistic population of the study. A sample consisting of 114 experts participated in the study. The instrument of the study was a questionnaire, validated by a panel of experts. A pilot study was conducted to achieve the questionnaire's reliability. Results showed that a majority of the respondents had used Cell phones in agricultural education, to a limited extent. They had little familiarity with Mobile phone capabilities in different fields including agricultural education. Low proficiency, high communication costs and a lack of organizational financial support to undertake a part of the communication costs for agricultural education hindered its expected extensive use in agricultural education. Among cell phone applications, most respondents said theyused it either as a clock for waking up of making contacts with colleagues. On the other hand, they used it to a limited extent as an instrument to acquire local market information, GPS, getting and connected to internet. Factor analysis categorized the barriers in six categories of: information- communicational, psychological, credit- financial, proficiency, complexity, and improper context which together explained 68.26 percent of the variance.}, keywords = {agricultural education,Ardabil,Barriers,Experts,Mobile Phone}, title_fa = {موانع استفاده از فناوری تلفن همراه به عنوان رسانه آموزشی در آموزش کشاورزی از دیدگاه کارکنان ترویج کشاورزی استان اردبیل}, abstract_fa = {تحقیق توصیفی- پیمایشی حاضر با هدف بررسی موانع کاربست تلفن همراه در آموزش کشاورزی انجام گرفت. جامعه مورد مطالعه آن کارشناسان جهاد کشاورزی استان اردبیل بودند که 114 نفر از آن ها به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ای بود که روایی آن به کمک متخصصین تایید گردید و برای پایایی آن یک مطالعه راهنما انجام شد. مقدار آلفای کرونباخ 825/0 نشان دهنده پایایی بالای ابزار تحقیق می باشد. نتایج نشان داد که کارشناسان استفاده محدودی از تلفن همراه در امور آموزشی ترویجی کشاورزی می‌کردند. آنان آشنایی کمی با قابلیت‌های تلفن همراه داشتند. کمی مهارت استفاده از این قابلیت ها، بالا بودن هزینه ها و عدم حمایت مالی سازمان متبوع در پرداخت هزینه های آموزشی، مانع از استفاده گسترده آن شده بود. از بین کاربردهای مختلف فناوری، استفاده‌های فرعی و برقراری تماس های شخصی بیشترین کاربرد را داشتند. در مقابل، کسب اطلاعات بازار، ابزار مکان‌یابی و اتصال به اینترنت کمترین کاربرد را داشته اند. نتیجه تحلیل عاملی نشان داد که موانع کاربست تلفن همراه در آموزش کشاورزی در شش عامل با اسامی موانع اطلاعاتی- ارتباطی، روانشناختی، مالی- اعتباری، مهارتی، پیچیدگی، و بستر نامناسب خلاصه شدند و 26/68 درصد از کل واریانس را تبیین نمودند.}, keywords_fa = {}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30508.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30508_8b4900bd9b08ddb8be896b9d6ac1e56f.pdf} }