@article { author = {Alizadeh Khalifeh Mahalleh, Zahra and Hosseini, Seyed Safdar and Chizari, Amirhossein}, title = {Asymmetric Price in Iranian Tea Import market}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {43}, number = {2}, pages = {183-191}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2012.30465}, abstract = {The impact of price changes (at a level of market) on the other market levels (transfer of prices) will affect welfare of producers, marketing agents as well as consumers. In this study, asymmetric tea market is investigated through an application of Johansen co-integration analysis and Error Correction Model (ECM Model) to time series of 1976-2009. Co integration method used in the import market suggests at least a long-run relationship between domestic and import prices. Granger causality test revealed that a one-way causality relationship exist between the import and domestic prices of tea. An estimation of the price transmission model of import prices to domestic ones reflects the existence of asymmetry in tea import market of Iran. The concentration ratio and Herfindahl-Hirschman indicators, respectively recorded as 76% and 3893.29 reveal the presence of a high concentration and market power of both countries India and Sri Lanka in Iran's market of tea imports.}, keywords = {Concentration Ratio,Error Correction Model,Herfindahl-Hirschman indicators,Iran,Price Transmission,Tea}, title_fa = {عدم تقارن قیمت در بازار واردات چای ایران}, abstract_fa = {سطح رفاه تولیدکنندگان، عوامل بازاریابی و مصرف‌کنندگان یک کالا تحت تأثیر تغییرات قیمت در یک سطح بازار نسبت به تغییر قیمت در سطوح دیگر بازار (چگونگی انتقال قیمت) است. در این مطالعه، با استفاده از داده‌های سالانه طی دورة 1388- 1355 عدم تقارن بازار چای با تکنیک همجمعی یوهانسون و برآورد مدل تصحیح خطا بررسی شد. کاربرد روش همجمعی در بازار واردات حاکی از وجود حداقل یک رابطة بلندمدت بین متغیرهای قیمت داخلی و وارداتی می‌باشد. آزمون علیت گرنجر نشان داد که یک رابطة علیت گرنجر یک طرفه از قیمت وارداتی به قیمت داخلی وجود دارد نه یک رابطة علیت دو طرفه. برآورد الگوی انتقال قیمت از قیمت وارداتی به قیمت داخلی بیانگر وجود عدم تقارن در مکانیزم انتقال قیمت در بازار واردات چای ایران می‌باشد. بررسی دلیل اصلی این عدم تقارن با استفاده از شاخص‌های نسبت تمرکز و هرفیندال-هیرشمن که به ترتیب برابر با 76 درصد و 29/3893 می‌باشد حاکی از وجود تمرکز بالا و تسلط دو کشور هند و سریلانکا در بازار واردات چای ایران است.}, keywords_fa = {Concentration Ratio,Error Correction Model,Herfindahl-Hirschman indicators,Iran,Price Transmission,Tea}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30465.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_30465_69b35a720d2638716978f5ca71b979ec.pdf} }