@article { author = {Alizadeh, Neda and Sadighi, Hassan}, title = {An Identification of the Characteristics of an Effective Agricultural Educator}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {42-2}, number = {4}, pages = {547-554}, year = {2012}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {10.22059/ijaedr.2012.28586}, abstract = {The purpose of this Delphi study was to develop a consensus listing of those characteristics that comprise an effective agriculture educator in rural areas. The Delphi technique is effective in obtaining consensus among a purposively selected group of experts. Researchers believe that the reliability is greater than 0.80 when Delphi group responses numbered greater than 13. The population of the study consisted of 22 specialists in agricultural education that comprised the Panel of experts for the study. The panel identified 25 characteristics of an effective agricultural educator in rural areas. The researchers set the agreement level a priori at 80%. Any item which did not receive approval from 80% of the panel respondents was removed from the list of characteristics. As a result, 15 characteristics remained that were categorized into the areas of community relations skills, professional behavior, and personal qualities. The results indicated that a majority of characteristics identified by the panel of experts, stood in the professional behavior and personal quality categories needed as preconditions for agricultural educators to be effective in rural areas.}, keywords = {agricultural educator,Community relations skills,Personal quality,Professional behavior}, title_fa = {شناسایی ویژگی‌های آموزشگر کشاورزی اثربخش در نواحی روستایی}, abstract_fa = {هدف اصلی این مطالعه بررسی ویژگی های اثر بخش آموزشگر کشاورزی بود. اهدف ثانویه این تحقیق جمع بندی و طبقه بندی مجموع ویژگی های اثربخش در قالب محورهای خاص بود. این تحقیق به روش دلفی انجام شده است. روش دلفی یکی از راه های کسب دانش گروهی به منظور رسیدن به اجماع گروهی است. جامعه آماری این تحقیق را 22 نفر از متخصصان و کارشناسان موضوعی تشکیل دادند. در روش دلفی از نمونه گیری استفاده نمی شود بلکه پانل کارشناسان براساس تخصص موضوعی و تجربه حرفه ای بطور هدفمند انتخاب می شوند. این تحقیق در سه مرحله انجام شد که در نهایت 25 ویژگی توسط کارشناسان معرفی شدند. پس از حذف گویه هایی که کمتر از 80 درصد نسبت به آنها توافق جامع وجود داشت، 15 گویه بدست آمد که در سه طبقه مهارتهای ارتباطی، رفتار حرفه ای افراد، و ویژگی های شخصیتی تقسیم بندی گردیدند. نتایج این تحقیق نشان داد که بیشتر ویژگی های شناسایی شده توسط پانل کارشناسان در طبقه رفتار حرفه ای و ویژگی های شخصیتی افراد قرار داشتند که می توان از آن به عنوان شرط لازم جهت اثر بخش شدن فعالیت های یک آموزشگر کشاورزی نام برد.}, keywords_fa = {آموزشگر کشاورزی,رفتار حرفه ای,مهارتهای ارتباطی,و ویژگی های شخصیتی.}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_28586.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_28586_a419f688ed70ff2291157906a938b0c7.pdf} }