@article { author = {Sadeghi, Fatollah and Hoseini, S. Mahmood and Rezvanfar, Ahmad and Sharifzadeh, Abolghasem and Moridsadat, Pegah}, title = {An Analysis of the Factors that Influence Faculty Professional Development in Agricultural Faculties}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {2-40}, number = {4}, pages = {-}, year = {2010}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {}, abstract = {This research was done with the aim of analyzing the factors that influence the professional development of Agricultural faculty members. Methodologically, this explanatory research was carried out through survey method. The population of the research consisted of agricultural faculty members of Iran Universities (N=1190). Using Random Stratified Sampling Method, 120 faculty members were selected. A questionnaire was developed by the researcher as the tool for gathering data. Validity of the questionnaire was confirmed by a group of agricultural faculty members and researchers. Calculated coefficient of Cronbach's Alpha (0.95) was considered as reliability appropriateness of the questionnaire. Using SPSS: WIN software, factors influencing faculty professional development were analyzed. Using explanatory factor analysis technique, five principal components were extracted. In total, the extracted factors explained %74.4 of the variance, namely: psychological factors (%18.48), management factors (%17.72), sociocultural factors (%14.19), institutional factors (%12.71), and finally supporting system factors (%11.26).}, keywords = {Agricultural Higher Education,Analysis,factor analysis,Faculty Members,professional development}, title_fa = {واکاوی سازه‌های تاثیرگذار بر توسعه حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشکده‌های کشاورزی}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف واکاوی سازه‌های تاثیرگذار بر توسعه حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشکده‌های کشاورزی به انجام رسیده است. به لحاظ روش‌شناسی، این تحقیق با رویکرد اکتشافی بر پایه راهبرد پیمایش به انجام رسیده است. جامعه آماری این تحقیق را اعضای هیات علمی دانشکده‌های کشاورزی دانشگاه‌های دولتی ایران تشکیل داده‌اند (1190=N) و برای جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 120 نفر برآورد گردیده است. ابزار این تحقیق یک پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جهت تامین روایی پرسشنامه به نظرات گروهی از اعضای هیات علمی و محققان مراجعه شده است و پایایی پرسشنامه بر اساس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (95/0) مطلوب تشخیص داده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از نرم‌افزار SPSS و تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی بهره گرفته شده است. تحلیل عاملی انجام شده به استخراج پنج مولفه زیربنایی منجر گریده است که روی همرفته 4/74 درصد از واریانس کل را تبیین نموده‌اند. این عوامل عبارتند از: (1) عامل روانشناختی (48/18%)، (2) عامل مدیریتی (72/17%)، (3) عامل فرهنگی- اجتماعی (19/14%)، (4) عامل نهادی (71/12%) و (5) عامل نظام حمایتی (26/11%).}, keywords_fa = {آموزش‌عالی کشاورزی,اعضای هیات علمی,تحلیل عاملی,توسعه حرفه‌ای,واکاوی}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_20528.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_20528_0b7a43bdb1592b739015c30bb7207ae2.pdf} }