@article { author = {Shahbazi, Habib and Hoseini, S. Safdar}, title = {An Economic Model of Red Meat Marketing Margin Behavior in Iran}, journal = {Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research}, volume = {40}, number = {1}, pages = {-}, year = {2009}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-4838}, eissn = {2423-785X}, doi = {}, abstract = {In this study, in addition to estimating meat demand, live animal supply and marketing services supply for beef and lamb, economic behavior of marketing margin with respect to determinants of meat demand, live animal supply and marketing services supply have been evaluated for years 1998-2004. Results indicate that, as examples, beef and lamb marketing margin elasticity with respect to feed prices are 0.037 and 0.032, respectively. Also, existing of market power in beef and lamb marketing process have increased in their marketing margins. Thereby, by making competition in related market to beef and lamb markets, beef and lamb marketing margin behavior reflect their marginal cost in their marketing process. JEL Classification: D4, L1, Q1, Q13, Q22}, keywords = {Economy,Iran.,Marketing Margin Behavior,model,Red Meat}, title_fa = {الگوی اقتصادی رفتار حاشیة بازاریابی گوشت قرمز در ایران}, abstract_fa = {این پژوهش ضمن برآورد توابع تولید، تقاضای خرده‌فروشی، عرضة نهادة مزرعه و خدمات بازاریابی دو محصول گوشت گاو و گوسفند، رفتار اقتصادی حاشیه بازاریابی گوشت قرمز را نسبت به تغییر عوامل انتقال‌دهندة تابع تقاضای گوشت آمادة طبخ، عرضة دام زنده و خدمات بازاریابی در دورة 1383-1377 مورد بررسی قرار داده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که به‌طور نمونه، کشش حاشیة بازاریابی گوشت گاو و گوسفند نسبت به تغییر در قیمت علوفه، به ترتیب 037/0 و 032/0 است. همچنین وجود قدرت بازاری در فرایند بازاریابی گاو و گوسفند موجب افزایش حاشیة بازاریابی آن‌ها شده است. بنابراین به نظر می‌رسد با رقابتی شدن ساز وکار بازارهای مرتبط با گوشت گاو و گوسفند، رفتارحاشیة بازاریابی گوشت گاو و گوسفند منعکس‌کننده هزینه نهایی بازاریابی این محصولات گردد. طبقه‌بندیJEL: D4، L1، Q13، .Q2}, keywords_fa = {اقتصادی,الگو,ایران,رفتار حاشیة بازارابی,گوشت قرمز}, url = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_20062.html}, eprint = {https://ijaedr.ut.ac.ir/article_20062_efec1416e184ab6f7400f9035ab7f90f.pdf} }